Sök:

Sökresultat:

116 Uppsatser om Hćllbara livsstilar - Sida 1 av 8

HÄllbara livsstilar : En analys av idéerna bakom planeringen av miljöstadsdelen Norra DjurgÄrdsstaden

Detta Àr ett examensarbete inom Àmnet samhÀllsplanering, och handlar om konceptet hÄllbara livsstilar. Debatten om hÄllbarhet blir mer och mer angelÀgen, och hur vi ska leva för att samhÀllet ska bli mer hÄllbart Àr en central frÄga inom dagens forskning. MÀnniskors beteenden, valet av livsstil, Àr en viktig faktor för hur man pÄ en individnivÄ kan pÄverka pÄ vilket sÀtt vi influerar klimatet. Den nya stadsdelen Norra DjurgÄrdsstaden ska bli ett av Stockholms miljöprofilomrÄden och ett av fokusomrÄdena i miljöprogram för omrÄdet Àr hÄllbara livsstilar, vilket utgör grunden för mitt examensarbete. Syftet med detta examensarbete Àr att analysera en del av planeringsprocessen för Norra DjurgÄrdsstaden.

Livsstilar och avvikande livsstilar : En kvalitativ studie om toleransen samt uppfattningen om livsstilar och avvikande livsstilar i tvÄ sociala skikt

SammanfattningStudiens syfte Àr att förstÄ och förklara hur 11§ MBL, dvs. hur den primÀra förhandlingsskyldigheten fungerar pÄ en svensk högskola.Studiens teori bygger pÄ fem element som Àr grundlÀgganda byggstenar för att betraktas som en formell organisation, vilka Àr; regler, medlemmar, övervakning, sanktioner och hierarki. Följande element har applicerats pÄ en organisations medbestÀmmandeförhandlingar, i syfte att skapar en fördjupad förstÄelse av fenomenet medbestÀmmande -förhandlingens tillÀmningsomrÄde.Den metod som jag anvÀnt mig av Àr den fenomenologiska ansatsen, för att skapa en vardagsförstÄelse av de handlingar och sociala processer som informanterna prÀglas av. Detta görs genom att försöka förstÄ och beskriva informanternas upplevelse av medbestÀmmandeförhandlingar i den aktuella organisationen.Det insamlade empiriska materialet baseras pÄ semistrukturerade kvalitativa intervjuer med personalchef och bitrÀdande personalchef pÄ den undersökta organisationen, för att fÄ deras syn pÄ lagrummets tillÀmpning. Jag har Àven genomfört tvÄ deltagande observationer, dÄ jag deltagit under organisationens medbestÀmmandeförhandlingar.

En jÀmförelse av 6 aktuella bostadsomrÄden i Sverige med uttalad inriktning pÄ hÄllbart stadsbyggande

Under det senaste a?rhundradet har det dykt upp ma?nga miljo?problem som har lett till att vi idag ma?ste fokusera mer pa? en ha?llbar utveckling av va?ra sta?der.Allt fler ma?nniskor va?ljer att bo i sta?der och da?rfo?r a?r det viktigt fo?r va?r framtid att stadsplaneringen blir sa? ha?llbar som mo?jligt.Denna rapport beskriver och va?rderar 6 olika ha?llbara stadsdelar i Sverige. Dessa har identifierats och va?rderats utifra?n 6 ha?llbarhetsaspekter som anses vara viktiga.Studierna har begra?nsats till ha?llbar utveckling inom stadsplanering, de pa- rametrar som tas upp i examensarbetet ?En ja?mfo?relse av 6 aktuella bo- stadsomra?den i Sverige med uttalad inriktning pa? ha?llbart stadsbyggande? a?r; Transport, Social Ha?llbarhet, Gro?nskande Utomhusmiljo?, Ha?llbara Transporter, Ha?llbart Energisystem, Miljo?anpassade Bosta?der & Lokaler, Ha?llbart Vatten & Avlopp och Ha?llbar A?tervinning. .

KOLLABORATIV KONSUMTION I NORRA DJURGA?RDSSTADEN : Hur den delande ekonomin kan bidra till ha?llbar stadsutveckling

Kollaborativ konsumtion a?r en slags ekonomi som handlar om att ma?nniskor konsumerar genom att hyra, dela, byta eller la?na saker av varandra. Den ha?r rapporten handlar om hur en sa?dan typ av konsumtion skulle kunna implementeras och utvecklas i stadsbebyggelse. Fo?r att underso?ka detta gjordes en fallstudie o?ver stadsdelen Norra Djurga?rdsstaden som a?r ett stadsutvecklingsprojekt i Stockholm med fokus pa? miljo? och ha?llbarhet.

Den pÄtrÀngande verkligheten : Om reklamens utnyttjande av ungdomars identitetsarbete och konsumtionssamhÀllets kolonisation av den fria tiden

Denna uppsats tar sin utgĂ„ngspunkt i ungdomars identitetsarbete i konsumtionssamhĂ€llet och hur detta identitetsarbete pĂ„verkas av massmedier med fokus pĂ„ reklambilder och tv program.Massmedier Ă€r framtrĂ€dande till största del under ungdomars fritid. Dessutom fokuserar reklam pĂ„ att framhĂ€va livsstilar och identiteter som kan sammanbindas med fritidens vĂ€rden.Mina problem kretsar omkring hur konsumtionssamhĂ€llet idag utnyttjar och pĂ„verkar ungdomars identitetsarbete och livsstilssökande för att sĂ€lja sina produkter. UtifrĂ„n denna ansats undersöker jag ocksĂ„ hur detta kan leda till en kolonisation av den fria tiden. Syftet Ă€r Ă„ ena sidan att genom reklambilder och tv-program undersöka hur ungdomars livsstilsval, identitetsarbete och sjĂ€lvförverkligande utnyttjas av konsumtionssamhĂ€llet. Å andra sidan för jag en diskussion omkring hur detta utnyttjande skulle kunna tĂ€nkas leda till att ungdomar i det moderna samhĂ€llet fĂ„r allt svĂ„rare för att göra autentiska erfarenheter.De teoretiska utgĂ„ngspunkterna Ă€r tagna ur diskussioner av frĂ€mst JĂŒrgen Habermas och Thomas Ziehe.

Livet som missbrukare och kriminell : ? Betydelsen av avvikande personlighet och mönster i livshistoria.

FrÄgorna kring orsaken till varför en ?vÀljer? ett liv som kriminell och missbrukare har inga enkla svar. Syftet med föreliggande undersökning var att söka ökad förstÄelse av kriminalitet och missbruk. Detta gjordes genom att göra en jÀmförelse mellan undersökningsdeltagarnas reflektioner rörande sina tidigare livsstilar som kriminella och missbrukare och resultaten frÄn deras personlighetstest. I studien deltog 5 personer i Äldrarna 24-61.

H?llbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens f?rb?ttringsm?jligheter ang?ende h?llbarhetsarbete

Inledning: Modebranschen har en g?ng i tiden betraktats som att vara h?llbar d? det exempelvis producerades plagg i sm? kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom h?llbart mode, men hon p?pekar att det ?terst?r mycket arbete. Vilka ?tg?rder kan modef?retag vidta f?r att fr?mja h?llbar utveckling inom branschen? F?r att fr?mja h?llbar utveckling inom modebranschen ?r det avg?rande att modef?retag engagerar sig inom de centrala teman: Cirkul?r Fashion, Greenwashing och Grassroot Movement. Syfte: Studiens syfte ?r att unders?ka hur modef?retag kan jobba med h?llbar utveckling inom modebranschen. Metod: En kvalitativ metod har till?mpats d?r studiens datainsamling best?r av semi-strukturerade intervjuer samt offline observationer. Slutsats: V?ra resultat tyder p? att modef?retag borde till?mpa CF-modellen d? den p?pekar hur modef?retag borde endast v?lja ett typ av material f?r att underl?tta kl?dernas demonteringsprocess.

Poker - ett kortspel? : En analys varför pokerspelandet Àr sÄ stort just nu

Studien koncentrerades pÄ den ökade uppmÀrksamheten kring pokerspel i media. Intresset tycks ha ökat kring detta "fenomen" vilket fört med sig bÄde kommersiell uppmÀrksamhet och kanske en ökad nyfikenhet för dem som tidigare inte varit spelintresserade. Föreliggande analys diskuterade varför ett sÄdant intresse plötsligt fÄtt genomslagskraft. Diskussionen inleddes med ett teoriavsnitt dÀr flera teser togs upp. Dessa kom att handla om livsstilar, risktagande, tillfÀlligheten, Internet och spel i vardagen, störst utrymme fick Anthony Giddens.

Genom nyckelhÄlet : Svenska senmoderna hem vid bostadsförsÀljning

Syftet med denna studie Àr att spegla tidsandan i det tidiga 2000-talets Sverige sÄ som den tar sig uttryck vid annonser för bostadsförsÀljning. Hur kan ett svenskt hem se ut idag? Vad finns det för ideal kring hem och heminredning?.

Livsstilar kommer och gÄr, men valen bestÄr?

ABSTRACTTitle: ?Lifestyles come and go but your choices remain?? (?Livsstilar kommer och gÄr, men valen bestÄr...?)Number of Pages: 42 (45 including enclosures)Author: Jenny RydqvistTutor: Göran SvenssonCourse: Media- and Communication Studies CPeriod: Autumn term 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim of this essay is to make a study of how young adults between 19-25 years are influenced by commercials.Key Questions: How are students in Uppsala influenced by commercials? Do the commercials influence the consumptionbehaviour? Do the commercials influence the lifestyle? Do the influences of the commercial construct the individual lifestyle? In which extent is it social related?Material/Method: Together with literature studies, a qualitative method has been used with 5 interviews with young adults in the age of 19-25 in Uppsala. I have compared these five interviews with earlier results and research.Main Results: I have found out that these young adults don?t want to admit being influenced by commercials even if they know they are. These young adults have also formed consumptionbehaviour after the commercials, which they show in for example their way of shopping and their way of acting afterwards.

Ha?llbar utveckling ur ett fo?retags perspektiv : En fallstudie om hur Haglo?fs Scandinavia AB integrerar ha?llbar utveckling i sin marknadsfo?ring

Vi lever idag i ett samha?lle fullt av obalanser. Det ga?r att se hur ett konsumtionssamha?lle va?xt fram, grundat i en o?kad tillfredsta?llelse o?ver materiella ting. Ett samha?lle som besitter oha?llbara verktyg och ideal fo?r att skapa va?lsta?nd, och i sin tur har negativ pa?verkan pa? miljo?n.

NÀr jag blir stor : Hur utbildade unga vuxna förhÄller sig till och pÄverkas av arbetslöshet ? En kvalitativ studie

Ungdomsarbetslöshet Àr idag ett omfattande samhÀllsproblem och ett vanligt förekommande debattÀmne i media. Studiens fokus ligger pÄ hur livsvillkoren för fyra unga vuxna i Äldrarna 24-26 Är ser ut i relation till deras arbetslöshet, eller blivande arbetslöshet, med utgÄngspunkt i deras specifika livssituationer. Den teoretiska inramning som anvÀnts i studien Àr baserad pÄ socialt kapital, symboliskt kapital, kulturellt kapital, habitus, livsstilar samt livsplaner. Kvalitativa intervjuer med de fyra unga vuxna, vilka samtliga har nÄgon form av erfarenhet av arbetslöshet, utgör studiens utgÄngspunkt. I analysen lÀggs fokus pÄ hur de pÄverkas av samt hanterar sin livssituation i förhÄllande till arbetslösheten.

"Die Hipster Scum!" : En kvalitativ innehÄllsanalys av hipstern i relation till klass och plats

Sedan 00-talet har hipstern blivit synonymt med unga, trendkÀnsliga och urbana mÀnniskor som anammar en sÀrskild livsstil och bosÀtter sig i gamla arbetarklasskvarter. Syftet med denna studie Àr att studera hur hipstern skildras i media i relation till klass och plats, med fokus pÄ den mediala bilden av hipstern i Stockholm. Studiens teoretiska urvalsram bygger pÄ Bourdieus teorier om kulturellt kapital och klass samt hans analys av den nya medelklassen ? the new petit bourgoisie. Genom att tillÀmpa sig av Bourdiues kulturella kapital kan man studera hipsterns livsstil och smakpreferenser.

Bilden av pappan - en textanalys av tidningen Vi FörÀldrar

Under sextio och sjuttiotalet genomfördes en del förÀndringar som gjorde att man började ifrÄgasÀtta den traditionella rollen av att kvinnan skulle vara hemma och ta hand om barnen. FörÀldraförsÀkringen som kom 1974 gjorde att bÄda förÀldrarna hade samma möjligheter att stanna hemma med sina barn och fÄ ersÀttning. Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn tidningen Vi FörÀldrar visa hur bilden av pappan har sett ut och ifall nÄgra förÀndringar har skett frÄn mitten av sjuttiotalet fram till idag. En idé och ideologitextanalys har utförts pÄ fyra ÄrgÄngar under fyra olika decennier av tidningen Vi FörÀldrar. De slutsatser som kom fram Àr att mannen, pappan i familjen, pÄverkas av traditioner, egna livsstilar och uppfattningen av sin egna maskulinitet.

PÄ spaning efter den andre : - en studie av Malmös offentliga rum och strÄk som mötesplats

Syftet med examensarbetet Àr att studera och analysera hur möten mellan olika mÀnniskor och livsstilar sker pÄ offentliga plaster och strÄk i centrala Malmö. Examensarbetet belyser begreppen offentligt rum, möten, livsstil, identitet och försöker ge svar pÄ varför det Àr viktigt att mÀnniskor med olika bakgrund och kultur möts, och vad det kan fÄ för konsekvenser om möten inte sker, samt hur stadens offentliga rum kan utformas för att gynna sÄdana möten. Examensarbetet baseras pÄ litteraturstudier samt egna betraktelser och iakttagelser vid besök i Malmö. Arbetet inleds med en kortfattad beskrivning om industristaden Malmös förvandlig till kunskapsstad. DÀrefter följer en utveckling av teorier och begrepp kring möten, livsstil och rum.

1 NĂ€sta sida ->